top of page

היום יום חג! חגה של "אליס בארץ הפלאות"

עודכן: 5 במאי 2020

יצירת מופת שהייתה לה השפעה רבה על פני התרבות. ספר שיצא לאור בשנת 1865, ועד היום לא ברור אם הוא סיפור חכם לילדים או טריפ למבוגרים. זהו ספר בריטי, שיש בו נונסנס בריטי, ודמויות בריטיות שהן משעשעות בצד היותן נפוחות, מכובדות אך מגוחכות.

אחת הסיבות העיקריות להצלחתו היא האפשרות לקרוא בו לא רק כספר לילדים או כספר פנטזיה אלא גם כספר שיש בו משחקי לוגיקה, דיון בשאלות של זהות, בחלומות, בהומור, בפסיכולוגיה, במתמטיקה, בפיזיקה, בביולוגיה ובבלשנות.

אם קוראים את הספר לאט ובתשומת לב לנאמר בין השורות, אפשר למצוא בו את כל הנושאים האלה ואף נושאים נוספים. הדבר תלוי כמובן בקורא, שהרי כל אחד מאתנו מוצא בכל ספר את עצמו.

ממש בקצרה, למקרה שמישהו אינו מכיר את הסיפור שמעבר: הספר נכתב על-ידי צ'רלס לוטוויג דודג'סון, שבחר לעצמו את השם הספרותי – לואיס קרול. דודג'סון היה מרצה למתמטיקה ב-Christ Church קולג' באוקספורד. הוא נהג לצאת לשיט על התמזה עם בנותיו של דיקן הקולג' לידל ותוך כדי שיט חיבר לאט לאט את העלילה. אחת הבנות, אליס, בקשה ממנו יום אחד שיכתוב את הסיפור; ואכן, ליום הולדתה הוא העניק לה מחברת, בכתב ידו ובלווית איורים שלו, של הספר השלם שנקרא: "הרפתקאות אליס מתחת לאדמה". מחברת זו מוצגת כיום בחלל הכניסה של הספרייה הלאומית הבריטית. יום הולדתה של אליס חל ב-4.5 ולפיו נבחר התאריך.

לפניכם צילום דף אחד מן המחברת המקורית:



0 תגובות
bottom of page